fredag 14 januari 2011

13 JANUARI

Tack vare en förståndig lärare, fick jag tillfället att komplettera min essä i Religion A för att kunna uppnå MVG. I essän skulle vi skriva en slags etikanalys av en framtidsdystopi, i mitt fall "Du sköna nya värld" av Aldous Huxley. Däremot hade jag helt missat att ta upp resonemangsmodeller(konsekvensetik, pliktetik, sinnelagsetik) som tas upp i boken, vilket var avgörande för mitt betyg. Idag satt jag alltså ett par timmar på kvällen för att få ihop en komplettering.

Trailer av den amerikanska filmatiseringen av "Du sköna nya värld":


På dagen lärde jag mig en del nytt inom kemi. Vi har börjat på ett nytt kapitel om syror och baser. Jag kunde redan en del grundläggande saker, som att räkna ut pH utifrån bas/syra-koncentration och tvärtom, att vatten är en amfolyt samt hur en protolys av syra resp bas ser ut. Däremot lärde jag mig nya begrepp som syrakonstanten, baskonstanten och jonprodukt samt förhållanden mellan dessa tre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv en kommentar, vettja!